Passa al contingut principal

Les aventures de Joan Orpí, de Max Besora (títol resumit)



"Aventures i desventures de l'insòlit i admirable Joan Orpí, conquistador i fundador de la Nova Catalunya" de Max Besora és un llibre que conta, amb moltes llicències, la vida del conquistador català, de Piera, Joan Orpí, que visqué del 1593 al 1645.  A partir d'una biografia del personatge del geògraf Pau Vila (de fet dues, una en català i una segona versió posterior publicada a Veneçuela), l'autor basteix una novel·la fantàstica, picaresca, humorística, hilarant al principi, amb passatges "grivois", de vegades masclistes (a la pàgina 203, Joan Orpí pensa en el proverbi català "Tria-la prima i neta, que grassa i porca ja s'hi torna"), i de vegades feministes, com quan descriu les amazones. Com els llibres de Harry Potter, és capaç d'incorporar molts elements d'altres obres, amazones, El Dorado, fins i tot ciència ficció, amb un platet volador habitat per alienígenes que s'enlaira just després que els nostres personatges, en Joan Orpí i el seu indi fidel i irreverent, en baixin. Aquestes incorporacions així com el llenguatge bilingüe català castellà del segle XVI (més o menys) amb alguns passatges on surten altres llengües, totes elles amb ortografia lliure fan el llibre molt viu i dinàmic. Fins i tot fan aparicions estelars Cervantes, Francis Drake, diferents bandolers com en Serrallonga i altres personatges reals. Però és un llibre molt complex amb constants referències a obres sobre la conquesta espanyola d'Amèrica, potser algunes apòcrifes. Un llibre difícil de traduir però molt millor que altres que tenen molta volada darrerament.

Al capítol 2 de la 3a part, comença a agafar substància la descripció de la conquesta d'Amèrica amb tota la seva cruesa. No coneixia això de l'"aperreamiento" però es veu que fou una pràctica que existí: veure aquí o bé aquest altre enllaç.

Alguns trossos que m'han agradat:

En una conversa entre Joan Orpí i el seu servidor indi, el primer diu:
-Yo encara crec en la màgia, amic, pus esta conquista té més l'aspecto d'un retrocés històric, que no pas de progrés, tant si u mesures amb l'astrolabi, el sextant, el rellotge de sorra, l'estrella polar i els minuts i segons del teu rellotge. (p. 368)

Quan els nobles castellans, entre ells el que va fer l'aperreamiento de forma totalment arbitrària, li volen prendre el govern de Nova Catalunya a Joan Orpí, aquest diu:
-No penso rendir-me -afirmà l'Orpí, mirant a l'infinit-. A més, en Philipus IV és un rei de fireta comparat ab los de la selva. Jo he vist reis que coneixen l'idioma de les plantes màgiques, que tenen lo poder de transformar-se en ocells i volar per los aires quan hi·ls rota, i a qui els seus exèrcits obeeixen com si fossin un sol home. Assò són reis de debò.

Segueixen spoilers.

Al final en Joan Orpí perd la seva regió de Nova Catalunya (això passà en realitat) i se'n va selva enllà a fundar la Nova Nova Barcelona (la Nova Barcelona del llibre és la Barcelona actual a Veneçuela), cosa que no va passar, crec i dins la selva crea Sant Pancraci del Paradís, el poble a peu d'un volcà on passa la primera novel·la de l'autor, Vulcano, que encara no he llegit.

El llibre a més té dibuixos dins del text i té cançons i poemes satírics amb una tipografia diferent a la resta del text. Un llibre que guanya molt llegit en paper, de fet no n'hi ha versió electrònica.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Yo pude salvar a Lorca, de Víctor Amela

Aquest és un llibre escrit en castellà per Víctor Amela, disponible també en català, i l'original i la traducció es poden trobar a eBiblio. La història surt de la biografia del seu avi i del seu oncle, el seu avi era de Granada, de l'Alpujarra i tot i que era només petit terratinent, no va dubtar a sumar-se als sublevats. El seu oncle en canvi era a Barcelona i va formar part de la lleva del biberó, els joves de 17 i 18 anys que la República va cridar al front en un intent desesperat de capgirar la situació dramàtica de finals de guerra, desesperat i inútil al capdavall, és clar. L'autor ho repeteix sovint, no preguntà mai res al seu oncle i avi, només una vegada els va preguntar -quan estaven junts en un dinar familiar- i així va saber que van coincidir en un penal a Puerto de Santa María, a Cadis, on l'oncle era presoner i l'avi un dels carcellers però les preguntes no van anar gaire més enllà. El títol marca i es refereix a la oportunitat, perduda per diverse

Els fills de Llacuna Park, de Maria Guasch

En paper, manllevat a la biblioteca Mercè Rodoreda de Sant Joan Despí.  Publicat per l'altra editorial, al setembre del 2017. Un dels 20 llibres que l'Ara Llegim va retenir com a llibre notable del 2017 , tercera novel·la de l'autora, "Els fills de Llacuna Park" és narrat per la Clara, una dona de 32 anys, descol·locada, que treballa fent una substitució donant classes en una presó, Brians, substitució que s'acaba al mateix temps que el llibre, i la Clara no ha trobat res més, diu que alguna cosa trobarà, tot i que laboralment, com anímicament, passarà un estiu incert. És una narració íntima on la Clara conta tot el que li passa, sense filtres, i com percep la realitat, des del pas de les estacions a les sensacions que li produeix conviure amb la seva cunyada Sandra, el seu germà Dani i el seu nebot petit Eloi o quan es troba amb la seva antiga parella Cristian, que es preocupa per ella i li busca un pis perquè no hagi de viure amb el seu germà, la cunya

L'agulla daurada, de Montserrat Roig

L'agulla daurada, de Montserrat Roig El llibre sortí el 1985. Descriu un viatge a Leningrad (avui Sant Petersburg) de l'autora per escriure un llibre sobre el setge de Leningrad a la segona guerra mundial. Un llibre que es podria pensar que no és aquest perquè aquest parla de les circumstàncies en què escrigué el llibre però també parla sobretot al final del setge en si, relatat des de la vessant humana, a més d'històrica. A més aquestes circumstàncies són de vegades divertides, com quan descriu els problemes que té amb el seu primer guia i intèrpret, en Nikolai, un jove de 26 anys amb alguns problemes afectius: "Però l’encant d’en Nikolai era que no calia seguir-ne el discurs; deixava fer. Com passa la majoria de les vegades en què sopes amb un home que només espera que facis el posat d’escoltar amb atenció, encara que després no en retinguis res. L’única diferència, potser, és que en Nikolai encara no tenia quaranta anys, que és l’edat crítica en què alguns h